onsdag 5 februari 2014

Degdala Dubbel - en hyllning till min arbetsort

Den 19 januari var det dags igen att brygga lite öl igen.
Mina vänner ser fram emot nya sorter hela tiden, så dags att leverera.

Eftersom jag jobbar i Mjölby som även kallas Degdala så fanns det redan ett projektnamn på min tolkning av Belgisk dubbel.

Sagt och gjort, följande mängd malt maldes och mäskades in för 65°C, blev lite högt (67°C) först som sänktes snabbt med kallt vatten), totalt 17 liter mäskvatten. Under 90 minuter mäskning sjönk temperaturen från 65°C till 62°C:

Pilsnermalt 5000 gram
Special B 200 gram
Brunmalt 180 gram
Chokladmalt 100 gram
Risskal 400 gram för att underlätta lakningen
Mörk sirap 230 gram (koktid 30 min)

Total koktid 90 minuter
23 gram Hallertau 60 min
25 gram Northern Brewer 30 min

Mjölksyra 1 ml/10 liter i lakvattnet.
Jäst Safbrew S-33 tillsattes
Jäsning i tre veckor utan omtappning.

Tyvärr stannade utbytet på 60%, borde bero på den svajiga temperaturen vid mäskningen.

18 liter vört 52°C med OG 1,05 (1,06 vid 20°C) kokades i 90 minuter och reducerades därmed
ned till 13 liter med OG 1,08 vid 29°C (1,082 vid 20°C) späddes till 1,076 vid 20°C för att hamna på ungefär 7%ABV färdigjäst.

Erfarenheter:
Värm vattnet i grytan först och häll i malten sen för jämnare temperatur.
Tillsätt lakvatten med något högre temperatur än 78°C eftersom bryggrytan tenderar att stötkoka istället för att värma hela mäsken när man ska eftervärma.
Risskalen gör lakning lätt, trots finmald malt.

Bryggmästaren







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar